Pages

Telefon Bimbit Di Sekolah - Bencana Atau Rahmat




Baru-baru ini kerajaan telah mengumumkan kemungkinan untuk memberi kebenaran kepada pelajar bagi membawa telefon bimbit ke sekolah. Ramai yang tidak bersetuju dan ada juga segelintir yang menyokong perkara ini. Namun adakah kelonggaran yang diberikan oleh Kementerian Pelajaran ini bakal membawa kebaikan di dalam sistem pendidikan di Malaysia.

Pada pendapat penulis, berkemungkinan besar perkara ini telah di bawa ke peringkat kementerian oleh beberapa individu yang bernama ibu bapa di mana mereka mungkin ada sebab-sebab tersendiri. Apa yang penulis ingin kupas ialah apakah sebenarnya motif isu ini ditimbulkan dan apakah kesannya kepada semua pihak.

Terdapat dua kemungkinan di sini iaitu tujuan ini barangkali telah ditimbulkan samada oleh ibu bapa yang risaukan keselamatan anak-anak mereka apabila pulang dari sekolah dan mungkin juga berpunca dari pujuk rayu anak-anak segelintir dari ibu bapa ini yang menggesa agar mereka dapat dibenarkan bawa handphone tanpa sebarang sekatan oleh pihak sekolah. Boleh saya katakan ada tujuan yang baik dan ada juga yang bermotifkan peribadi dan kesukaan sendiri.

Pertama sekali mari kita lihat dari segi keselamatan anak-anak kita di luar sana. Tidak dinafikan dengan kadar jenayah yang semakin menakutkan saban hari menyebabkan ibu bapa berasa risau akan keselamatan anak-anak mereka. Boleh dikatakan terdapat beberapa kes di sekolah yang memberi kelonggaran kepada pelajar tertentu yang memohon dari pihak sekolah agar dapat membawa telefon bimbit. Mereka telah dibenarkan dengan bersyarat di mana pihak sekolah akan menyimpan telefon tersebut sehingga tamat persekolahan serta pelajar juga hanya dibenarkan membawa telefon yang berharga murah bagi tujuan keselamatan. Ya tentu sekali kebenaran bersyarat ini maat membantu meredakan keresahan ibu bapa semasa bekerja. Sekurang-kurangnya mereka tahu anak mereka selamat sampai ke rumah setelah pulang dari sekolah.

Namun begitu, pihak sekolah perlu menapis dahulu keperluan pelajar ini di mana setiap permohonan memerlukan sesi perbincangan bersama ibu bapa bagi menentukan tahap keperluan tersebut. Jika keperluannya tidak kritikal, maka hasrat ini tidak semestinya dibenarkan kepada pelajar.

Jika tadi berkenaan kebaikan, kita lihat pula apakah natijahnya jika perkara ini dibenarkan oleh kementerian. Di samping larangan membawa telefon bimbit oleh kementerian pelajaran sebelum ini (melalui pekeliling), terdapat ramai pelajar yang membawa telefon bimbit secara curi-curi dan juga sentiasa mencuri menggunakannya seaktu berada di kelas apatah lagi semasa guru sedang mengajar. Aktiviti yang biasa dilakukan ialah SMS bersama rakan yang membawa telefon bimbit, bermain permainan, mendengar musik serta banyak yang telah ditangkap menonton video lucah bersama rakan-rakan. Apa yang hendah saya nyatakan di sini ialah, walaupun dengan larangan pihak kementerian sebelum ini, masalah berantai berkaitan dengan telefon bimbit ini sudahpun banyak menyusahkan guru dan pihak sekolah apatah lagi kerosakan jiwa dan diri pelajar secara terus.

Telefon bimbit merupakan amat yang amat berguna dan memberi kebaikan namun begitu, anak-anak kita di sana sentiasa dibiarkan oleh ibu bapa tanpa sebarang kawalan sehingga tidak mampu membezakan apakah had mereka semasa menggunakan peranti tersebut. Maka tidak hairan lebih banyak aktiviti yang tidak berfaedah berbanding kegunaan asal telefon tersebut. Kebanyakkan pelajar yang ditangkap juga membawa telefon bimbit yang tidak mempunyai nilai kredit bermakna tujuan mereka hanyalah untuk menunjuk-nunjuk kepada rakan yang lain bahawa mereka juga mempunyai gajet yang bernilai ratusan hingga ribuan ringgit.

Apa yang menjadi kemarahan para guru ialah, apabila berlaku sebarang kecurian telefon bimbit pelajar ini tanpa segan silu menggesa guru agar melakukan pemeriksaan bagi mencari semula telefon mereka sedangkan mereka tahu perbuatan mereka telah melanggar undang-undang sekolah. Hendak dinyatakan di sini bahawa, pihak sekolah tidak perlu bertanggungjawab terhadap kehilangan barangan larangan ini dan apa yang menyedihkan apabila pelajar tidak berjaya memujuk guru di sekolah, mereka akan membawa ibu bapa mereka ke sekolah agar dapat memberi tekanan kepada guru dan pihak sekolah. Apatah lagi guru pula yang akan di maki hamun oleh ibu bapa seolah-olah guru tidak bertanggungjawab dan anak mereka tidak melakukan kesalahan.

Wahai ibu bapa di luar sana, janganlah anda risaukan anak anda tidak tahu menggunakan telefon bimbit jika mereka disekat dari menggunakannya pada peringkat awal kerana sesungguhnya zaman sudah berubah. Generasi baru amat mudah menguasai teknologi gadget ini dan jika anda sayangkan anak anda, letaklah satu had umur bagi memberi kebebasan kepada mereka untuk menggunakan kemudahan ini. Sememangnya menjadi satu kebanggan bagi ibu melihat anak-anak mereka amat cekap bermain dengan telefon bimbit dan gajet lain apatah lagi anak mereka hanya berumur 3-4 tahun. Namun begitu apa yang tidak kita sedari,kita telah meletakkan anak-anak kita di dalam satu dimensi tertutup sehingga mereka tidak mampu berinteraksi dengan baik dengan dunia nyata.

Mengikut kajian, bagi anak-anak yang menghabiskan berjam-jam dengan bermain bersama gajet elektronik setiap hari akan menjadikannya seorang yang terlalu pasif dan juga terlalu agresif. Ini adalah kerana mereka berkawan, berlawan dan bersosial hanya di dunia maya tidak bersempadan yang tidak mempunyai perasaan untuk bertindak balas dari segi emosi dan pengajaran. Oleh itu, maka lunturlah sifat kemanusiaan serta nilai murni seorang individu sehingga mereka tidak lagi mengerti apakah bahasa dan perbuatan yang sesuai di dunia sebenar. Contohnya amatlah ketara kini di mana anak muda semakin kurang ajar dengan orang dewasa serta penggunaan bahasa semakin tunggang langgang saban hari.

Berbalik kepada isu telefon tadi, jika pelaksanaan ini diteruskan maka guru di sekolah akan menghadapi satu cabaran yang amat besar dan yakinilah ianya akan mengganggu keseluruhan proses pembelajaran di sekolah. Pelajar akan semakin sukar dikawal di kelas serta penumpuan akan jatuh ke paras 70% apabila pelajar sentiasa mempunya telefon di poket. Bagi seorang remaja yang sedang membesar, kegilaan serta keterujaan terhadap gajet ini akan menyebabkan fikiran mereka banyak membayangkan keseronokan bermain bersama gajet ini walaupun tidak menggunakannya.

Sifat tunjuk menunjuk juga akan membawa perasaan hasad dengki sehingga terjadinya kecurian oleh pihak lain samada kerana tidak mampu memilikinya ataupun atas kerana sakit hati terhadap rakan tersebut. Penyalahgunaan juga akan berleluasa seperti rakaman video secara tersembunyi seperti di tandas dan sebagainya sehingga terjadinya penyebaran bahan yang tidak bermoral.

Pendek kata banyak lagi keburukan yang lain berbanding kebaikan. Jika telefon awam yang tidak berfungsi di sekolah yang menjadi puncanya, maka itu tidak boleh dijadikan alasan oleh pelajar. Pihak sekolah sentiasa membenarkan pelajar membuat panggilan penting dengan caj yang jauh lebih murah berbanding telefon awam jika pelajar memerlukannya apabila kecemasan. Sebagi contoh sebuah sekolah di kawasan Ampang, dengan hanya caj 20 sen untuk sebuah panggilan yang tidak dihitung masanya ianya amat murah dan jauh lebih murah dari telefon bimbit. Maka ibu bapa seharusnya lebih memahami keadaan ini dan dapat membantu pihak sekolah bagi memastikan anak-anak mereka tidak hanyut dengan arus teknologi yang mampu merosakkan anak-anak kita jika tidak dikawal penggunaanya.

Banyak lagi perkara yang ingin dikupas oleh penulis namun begitu sampai di sini sahaja perbincangan ini buat masa ini, semoga di masa hadapan dapat diberikan kudrat untuk menyambung kupasan yang lebih mendalam agar dapat kita saling mengingati sesama ibu bapa agar anak kita sentiasa berada di laluan terbaik menjadi insan yang harmonis dan seimbang serta berkeupayaan dari segala aspek. Jumpa lagi di entri seterusnya terima kasih atas kesudian anda membaca :-)

No comments:

Post a Comment